MINDFULNESS, EEN ALOM BEKEND BEGRIP. MAAR HOE STAAT HET ERVOOR MET JOUW PRAKTISCHE UITVOERING?

Bij mensen die wel eens aan mindfulness hebben gedaan, komt vaak de ‘rozijn oefening’ als eerst naar boven. En geloof me, de rozijnoefening ≠ mindfulness. It is more… Mindfulness is all about being in the moment. En vergeet niet de daarbij horende grootste uitdaging: oordeelvrij zijn! De praktische uitvoering? Luister en huiver!

Naar buiten
De natuur maakt bijna automatisch mindful. Tenminste als je je richt op al het moois en de diversiteit die de natuur te brengen heeft. Want als je in je hoofd nog bij je werk bent en alleen naar je voeten staart, dan ben je zeker niet mindful. Dus stop met het staren naar je voeten en kijk eens om je heen. De natuur geeft je letterlijk afleiding en daarmee vaak meer ruimte in je hoofd.

Haal meer uit de gewone dingen
Hoe drukker of saaier je dagen doordeweeks zijn, hoe meer je geneigd bent toe te leven naar het weekend. Die maandag tot en met vrijdag moet je even door, maar dán wordt het leven weer leuk. Best zonde van die vijf dagen, toch? Je kunt veel meer uit ‘gewone’ dagen halen, door van de kleine dingen te genieten. Het helpt om je te richten op één ding tegelijk. Ben je aan het koken, dan richt je je daarop. Sta je onder de douche, dan richt je je daarop. Zo kan vrijwel elke activiteit een mindfulness oefening worden.

IMG_5367

Leer de taal van je lichaam kennen
Hartstikke fijn dat je hoofd je de hele dag op slimme ideeën en geweldige plannen brengt. Maar ben je je er ook van bewust hoe slim je lichaam is? Het vertelt je precies hoe het met je gaat – alleen dan in een andere taal. Zoals met elkaar taal, is ook deze taal te leren! Waar begin je met het leren verstaan van jouw lijf? Probeer je lichaam eens met regelmaat te “scannen”. Loop de verschillende delen van je lijf langs terwijl je ligt, staat, zit op loopt.

Gebruik je zintuigen
Meer in het moment zijn klinkt prettig, maar ook nogal abstract. Ik hou ervan om het lekker praktisch te maken. Het is het makkelijkste om alledaagse dingen te combineren met de functies van jouw zintuigen. Oké, hoe dan? Stap 1. Laten we eerst beginnen met de functies van je zintuigen. Zien, horen, ruiken, proeven, voelen. Stap 2. Denk aan alledaagse dingen als eten, de hond uitlaten, sporten, douchen, strijken, naar je werk rijden. Stap 3. Mix and match. Probeer bewust te eten door eens echt te zien wat je eet, het te ruiken en het vervolgens écht te proeven. En probeer tijdens je wandeling eens om je heen te kijken, de vogeltjes om je heen te horen en de wind op je huid te voelen. Go for it!

make time to take time

Wat maakt jou gelukkig?
Oké deze komt voor jou misschien al iets meer in de buurt van “zweverig”, maar waarom eigenlijk? ‘Gelukkig zijn’ blijkt – naast gezond zijn – keer op keer één van de weinige universele doelen van de mens te zijn. Dus: probeer dagelijks eens op te schrijven wat jou blij, gelukkig of dankbaar maakt, hoe groot of klein het ook is. Maak jij voldoende tijd voor die kleine en grote momenten?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *